top of page
Αναζήτηση

ΤΡΑΓΟΥΔΩ & ΜΑΘΑΙΝΩ


Τραγούδια για τα μωρά και τα μικρά παιδιά υπάρχουν σε κάθε κουλτούρα και γλώσσα. Ο λόγος είναι απλός. Είχε γίνει αντιληπτό από τις μητέρες ότι τα μικρά τους σχεδόν με μαγικό τρόπο «μαγνητίζονταν» από το άτομο που τραγουδούσε.

Τα τραγούδια ενεργοποιούν τα μωρά με τον πιο φυσικό τρόπο. Ακολουθώντας το ρυθμό του τραγουδιού, υποχρεωτικά εναλλάσσουμε την ένταση και την συχνότητα της φωνής μας.


Αποτελέσματα εργασιών Αμερικανών ερευνητών μας έχουν δείξει ότι τα βρέφη ενδιαφέρονται για την εναλλαγή στη φωνή μας. Eπίσης, μοιάζει να προτιμούν τις υψηλές συχνότητες από τις πιο χαμηλές. Επομένως, είναι ευκολότερο να προκαλέσει το ενδιαφέρον τους μια γυναικεία ή παιδική φωνή από μια αντρική που είναι πιο μπάσα.


Ίσως αυτός να είναι ο λόγος που πολύ συχνά, ενστικτωδώς οι ενήλικες όταν απευθύνονται στα βρέφη επιλέγουν να κάνουν ψηλότερη τη φωνή τους. Το αποτέλεσμα είναι άμεσο.


Στο τραγούδι λοιπόν καλούμαστε να κάνουμε εφαρμογή αυτών των εναλλαγών και φυσικά να κερδίσουμε το ενδιαφέρον του βρέφους. Αυτό μας επιβραβεύει με πολύ καλή βλεμματική επαφή που είναι ο θεμελιώδης λίθος της επικοινωνίας. Όπως παρατηρείτε και στο βίντεο που συνοδεύει την ανάρτησή μου, αναζητώ συνέχεια την ευκαιρία να διατηρήσω μια καλή βλεμματική επαφή με την μικρούλα που της τραγουδώ. https://www.youtube.com/watch?v=9cw1WeBdTdY


Επιπλέον, τα βρεφικά τραγούδια, συνοδεύονται με κινήσεις των χεριών και του σώματος. Γίνονται πολύ πιο ενδιαφέρον θέαμα για τα μικρά μας και μαζί με τον ρυθμό που ακούν μπορούν να αρχίσουν να μιμούνται τις κινήσεις και μέσω αυτών να ενισχύσουμε την αδρή μίμηση (κίνηση του σώματος) που είναι αρωγός της μάθησης.

Παράλληλα στο τραγούδι που απευθύνεται σε τόσο μικρές ηλικίες, θα παρατηρήσετε ότι υπάρχει μια επαναληπτικότητα που βοηθά σταδιακά τα μικρά να μιμηθούν, έστω και με βαβάλισμα, κάποιους από τους ήχους που τους «παρουσιάζουμε» με τη μορφή λέξεων (που δεν είναι ακόμα πλήρως κατανοητή από τα βρέφη). Καταφέρνουμε λοιπόν να ενεργοποιήσουμε ακόμα ένα πολύ δυνατό παράγοντα της προφορικής επικοινωνίας την στοματική μίμηση.


Ακολουθώντας όλα τα προηγούμενα στοιχεία που μας εξηγούν τους λόγους που γίνονται τα τραγούδια ένας γόνιμος τόπος μάθησης, θα ήταν παράληψη να μην προσθέσω ότι τα μικρά εξασκούνται ακούγοντας τον «συνομιλητή» τους να τραγουδά, να διατηρούν την προσοχή τους για μεγαλύτερα διαστήματα σε μια επικοινωνιακή διαδικασία και βέβαια να παίρνουν ευχαρίστηση από την συναναστροφή τους με τον ενήλικα.


Σε μεγαλύτερες ηλικίες από λίγων μηνών, το τραγούδι μπορεί να εξυπηρετήσει στην ανάπτυξη της ακουστικής μνήμης, όπως και στην αντίληψη της αρχής και του τέλους μιας δραστηριότητας. Η επανάληψη του τραγουδιού και τέλος η εκμάθησή του, οδηγούν στην μάθηση του λεξιλογίου που τελικά θα χρησιμοποιηθεί και σε περιβάλλον εκτός του τραγουδιού.


Ελπίζω τα όσα σας αναφέρω, να κινητοποιήσουν γονείς και οικείους των μωρών μας, να τους τραγουδούν και να αλληλοεπιδρούν μαζί τους. Τα οφέλη που αναλύσαμε βρίσκουν το στόχο τους, εφόσον το τραγούδι πραγματοποιείται στα πλαίσια που ενθαρρύνουμε τα μικρά μας να έχουν μια ενεργή συμμετοχή. Σε περίπτωση που παρατηρείτε μια αδυναμία ή απροθυμία του μωρού σας να συμμετέχει σε μια τέτοια δραστηριότητα, θα μπορούσατε να κάνετε χρήση της ανοικτής γραμμής επικοινωνίας μας στο 210.99.66.333 και να σας λύσουμε τυχόν απορίες σας.


Συνεχίστε τη μέρα τραγουδώντας! Θα φτιάξει και τη δική σας διάθεση.


Ειρήνη Κιάμου ΜΑ CCC-SLP

Παθολόγος Λόγου & Ομιλίας

Parents Coach

bottom of page