top of page
Αναζήτηση

Είμαστε έτοιμοι για την πρώτη δημοτικού;




Το ξεκίνημα κάθε νέας σχολικής χρονιάς, αποτελεί για όλους – παιδιά και γονείς – μια μετάβαση που δημιουργεί ανάμικτα συναισθήματα. Ενθουσιασμό για τα καινούρια που έρχονται, αγωνία για την προσαρμογή στη νέα καθημερινότητα, άγχος για τις αυξημένες απαιτήσεις…


Η μεγαλύτερη, ίσως, αγωνία του κάθε γονέα είναι κατά πόσο το παιδί του είναι «έτοιμο», έχει δηλαδή αναπτύξει τις δεξιότητες που χρειάζονται, για να ανταποκριθεί στη νέα πραγματικότητα, στο μικρόκοσμό του σχολείου. Αυτή την αγωνία τη συναντάμε κυρίως στους γονείς των παιδιών που ετοιμάζονται για την πρώτη τάξη του δημοτικού.


Ποιες δεξιότητες, λοιπόν, πρέπει να έχει κατακτήσει ένα παιδί, στην ηλικία περίπου των 6 ετών, έτσι ώστε να μπορούμε να πούμε ότι είναι συναισθηματικά ή ψυχολογικά έτοιμο για να ενταχθεί με επιτυχία στο σχολικό του περιβάλλον;


Σε ένα παιδί 6 ετών η συναισθηματική ανάπτυξη αποτελεί ένα ενδιαφέρον μίγμα προσπαθειών για αύξηση του αισθήματος ανεξαρτησίας και ανάγκης για προσοχή και αποδοχή. Στην ηλικία αυτή, τα παιδιά αρχίζουν να αντιλαμβάνονται ότι η σχέσεις και οι φιλίες τους δεν είναι κάτι που εξαρτάται αποκλειστικά από τα ίδια και αυτό μπορεί να αποδειχθεί στρεσογόνο για αυτά, μέχρι να καταφέρουν να το επεξεργαστούν, να το κατανοήσουν πλήρως και να το αποδεχθούν. Κατά τη διαδικασία αυτή, μπορεί να αλλάζουν φίλους συχνά και να γίνονται πολύ επικριτικά για τα άλλα παιδιά.


Στην ηλικία αυτή τα παιδιά είναι, ακόμα, πολύ ανταγωνιστικά, ένα χαρακτηριστικό που κυριαρχεί και κατά τα προηγούμενα χρόνια, αυτά της προσχολικής ηλικίας. Αυτό που αρχίζει όμως να διαφοροποιείται είναι η κατανόηση τους και η καλύτερη διάκριση ανάμεσα στο «σωστό» και το «λάθος», μία δεξιότητα που επιτρέπει για την αποδοχή και την εφαρμογή των κανόνων, σχολικών ή και άλλων.


Η ενσυναίσθηση, επίσης, συναντάται πολύ βελτιωμένη σε σχέση τα προηγούμενα χρόνια στην ηλικία των 6 και 7 ετών. Τα παιδιά κατανοούν πλέον καλύτερα τα συναισθήματα των άλλων και με αυτό τον τρόπο είναι σε θέση να προβλέψουν με μεγαλύτερη επιτυχία τα αποτελέσματα συμπεριφορών και καταστάσεων και έτσι να τις προσαρμόσουν ανάλογα. Παρομοίως, αρχίζουν να αντιλαμβάνονται καλύτερα και την εικόνα που έχουν οι άλλοι, συμμαθητές ή δάσκαλοι για τα ίδια.


Αξίζει να σημειώσουμε, ότι το κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ρυθμό και δεν περιμένουμε να δούμε απόλυτη ομοιομορφία στα χαρακτηριστικά κάθε ηλικίας και στο βαθμό που αυτά παρουσιάζονται σε κάθε παιδί μέσα σε μία σχολική αίθουσα. Παρόλα αυτά, η επιστήμη σήμερα μας προσφέρει πληθώρα πληροφοριών για τα αναπτυξιακά ορόσημα κάθε ηλικίας, έτσι ώστε αν το παιδί μας δείχνει να αποκλίνει σημαντικά ή να παρουσιάζει μία διαφορετική εικόνα από την αναμενόμενη να έχουμε την ευκαιρία σαν γονείς να παρέμβουμε έγκαιρα και άρα πιο αποτελεσματικά, ζητώντας πάντα βοήθεια και καθοδήγηση από ειδικούς επιστήμονες.


Αν χρειάζεστε περισσότερες πληροφορίες παρακαλούμε μη διστάσετε να επικοινωνήσετε με τη διεπιστημονική μας ομάδα για ένα ραντεβού γνωριμίας και αξιολόγησης της κατάστασης που σας προβληματίζει.

bottom of page